Rad s roditeljima za sigurnost djece

shutterstock_2134502Razgovarajte o negativnom i istaknite pozitivne primjere korištenja interneta

U prošlom članku pisala sam o izazovima koje internet i društvene mreže stavljaju pred roditelje, a još jesenas o školskom kurikulumu “Sigurnost djece na internetu” (petzanet.HR). Kako smo zadnjih dana sve svjesniji mogućih opasnosti koje s interneta dohvaćaju našu djecu odlučila sam napisati još jedan tekst na tu temu, ovaj put namijenjen učiteljima koji žele s roditeljima proći kroz neke teme sigurnosti djece na internetu. Spomenuti školski kurikulum organiziran je u 80 tema, raspodijeljenih po svim razredima osnovne škole. Te teme možete obrađivati s učenicima kao dio Zdravstvenog odgoja, Građanskog odgoja i obrazovanja, Sata razrednika, Informatike ili bilo kojeg drugog predmeta prema vašim mogućnostima i potrebama. Želite li odabrati nekoliko tema za rad s roditeljima ovo su moj prijedlozi.

Elektroničko nasilje

Jasno naglasiti što sve je elektroničko nasilje. njegovu nepoželjnost, odgovornost svih nas da ga spriječimo i da pomognemo žrtvama. Na YouTube kanalu bit.ly/petzanetYT pronaći ćete niz animiranih priča i videozapisa koji vam mogu poslužiti kao podloga za raspravu i skretanje pažnje na sve krivce elektroničkog nasilja, kao i na mogućnosti prekidanja kruga zlostavljanja. Istaknite sprječavanje govora mržnje, diskriminacije, rasizma i ostalih neprihvatljivih ponašanja.  O toj temi uvijek treba iznova razgovarati dok svi ne shvate njenu ozbiljnost.

Prekomjerno dijeljenje

Za tu temu najčešće je dobar pristup šokiranje. Ja učenicima pokažem što sve o njima mogu pronaći na društvenim mrežama i internetu, s posebnim naglaskom na fotografije. Za roditelje pripremite neke stvarne primjere s YouTubea ili Facebooka, ali ne s njihovom djecom. Pokažite im primjere i porazgovarajte o tome kako su te fotografije i snimke stigle na internet, kakve su posljedice njihove dostupnosti te kako ih ukloniti. Razgovarajte o utjecaju vršnjaka te istaknite da nešto što svi rade ne znači da je to pametno raditi. Potaknite roditelje da kritički razmišljaju o osobnoj privatnosti, privatnosti djece te objavljivanju osobnih podataka.

Ovisnost

Računalo i mobitel su nam korisni dokle god se većina našeg života odvija u stvarnom, a ne samo virtualnom životu. Razgovarajte o uređajima koji se nalaze u dječjim sobama, nužnim mjerama za odvajanje od tih uređaja, potrebi fizičkih aktivnosti, boravka na svježem zraku i odmaranja očiju od ekrana. Pokažite kako prepoznati ponašanja koja ukazuju na pretjeranu uporabu interneta, ali i kako analizirati i reorganizirati vrijeme provedeno na internetu.

Kreativno izražavanje

Internet nema samo negativne strane, internet nisu samo društvene mreže i aplikacije za komunikaciju. Pokažite primjerima kako se razni online programi mogu upotrijebiti za kreativno izražavanje i djece i odraslih. Zajednički mogu izraditi neke online sadržaje, primjerice animaciju za bakin rođendan pa je podijeliti s obitelji. Povećanjem broja pozitivnih primjena interneta od strane djece i roditelja smanjujemo negativne načine i povećavamo njihovo razumijevanje kako i zašto koristiti internet za poboljšanje kvalitete života. Naša je dogovornost da djeca vide dobre primjere i prenesu ih u svoj svakodnevni život.

Cjeloživotno učenje

Moć interneta je u dostupnosti sadržaja. Naravno nisu svi sadržaji istiniti i točni i uvijek ih treba kritički procijeniti, ali ako želimo naučiti nešto, saznati neku informaciju najprije ćemo posegnuti za internetom. Dobar primjer za ovu temu su radionice gdje djeca i roditelji zajednički prolaze sadržaje za učenje, jedni drugima daju savjete i pomažu pri usvajanju sadržaja. Ponekad je za takve radionice dobro upariti različite roditelje i djecu. Djeca dobiju priliku pokazati roditeljima kako se snalaze na računalima, a roditelji djeci da se i oni sjećaju određenih sadržaja te da će zajednički brže doći do cilja. Igre osmišljene za Pet za net (petzanet.hr/igre ) mogu vam pritom dobro doći.

Pogledajte nastavne teme pripremljene u školskom kurikulumu “Sigurnost djece na internetu” odaberite što odgovara vašim učenicima, roditeljima, školi i upotrijebite. Sve je javno i besplatno dostupno na mrežnim stranicama petzanet.HR.

Roditeljska nepažnja ili neznanje

shutterstock_33647551Tvrtka AVG provodi istraživanja “Digitalni dnevnici” u kojima prikupljaju podatke kako tehnologija mijenja djetinjstvo i roditeljstvo. Rezultati iz 2010. pokazali su da je 92 % djece u SAD-u vidljivo online prije nego što navrše 2 godine, a istovremeno je rezultat za pet europskih država bio 73 %. Istraživanje iz 2014. pokazuje da je 6 % roditelja napravilo profil na društvenoj mreži za svoje dijete mlađe od 2 godine te da se 25 % roditelja voli hvaliti slikama djece na društvenim mrežama bez obzira kome su te slike dostupne. Kompletno istraživanje i prateće priručnike možete pročitati na stranicama Digitalnog dnevnika.

Namjerno sam istaknula podatke za najmlađu djecu jer za njih zaista ne možemo reći da su sami napravili profile na društvenim mrežama ili postavili svoje fotografije i videozapise online. Prva stvar na koju sam ja pomislila čitajući te rezultate je: “Jesu li ti roditelji uopće razmislili o tome što rade?”. Jesu li roditelji svjesni posljedica takvog prekomjernog objavljivanja, znaju li da stvaraju digitalni trag koji će njihovo dijete pratiti zauvijek?

Naravno svatko od nas je neizmjerno ponosan na svoju djecu, pozorno pratimo svaki njihov korak u odrastanju i bilježimo ga fotoaparatom, videokamerom, mobitelom i inim uređajima za snimanje. Svi volimo pogledati te snimke iz djetinjstva, prisjetiti se dogodovština i naravno da ih pokazujemo obitelji, rodbini i prijateljima. No, ne bih se složila da je internet mjesto na kojem ćemo zabilježiti tijek odrastanja svog djeteta.

Dva ključna razloga protiv objavljivanja dječjih snimki online su:

  • nemamo pravo obilježiti djetetov život digitalnim tragom koje ono možda neće moći izbrisati
  • ne znamo tko sve prati, gleda, dijeli ili mijenja naše fotografije i videozapise djece, zar ih zaista trebamo staviti na dohvat pedofilima?

No, to ne znači da trebamo isključiti internet, odustati od korištenja svih modernih uređaja i izolirati se od obitelji i prijatelja koji ne žive u našoj blizini. Ključ je u tome da najprije treba razmisliti, a zatim objaviti. Objavljivanjem snimki s rođendanskog slavlja, školske priredbe ili sportske utakmice vjerojatno nećete ni osramotiti ni ugroziti svoje dijete, ali mogli biste objavljivanjem snimki iz kade, s plaže ili nekih neugodnih situacija. Dok je dijete malo, odluka o tome što i gdje objaviti je isključivo na roditeljima, ali čim dijete počne razumijevati što radite s njihovim snimkama, uključite ih u odluku hoćete li nešto staviti na internet ili ne. Na taj način zajednički odlučujete i omogućavate da dijete uz vas razumijeva odgovornost online objavljivanja i bude svjesno kakav digitalni trag stvarate.

Kako bismo mogli ići ukorak s tehnologijom koja nam je dostupna, moramo neprestano učiti. Ne u onom klasičnom školskom smislu nego biti zainteresirani za promjene koje tehnologija donosi, saznati koje su prednosti, ali i koji su rizici. Ukoliko se ne osjećate “baš doma” sa svim internetskim čudesima predlažem da pogledate i pročitate priručnike za roditelje koji su napravljeni u sklopu školskog kurikuluma “Sigurnost djece na internetu”. Priručnici i prateći obrazovni sadržaji pripremljeni su za osnovnoškolce, ali sve u njima možete primijeniti i za starije i mlađe uzraste djece te za sve uzraste roditelja :). Dostupni su javno i besplatno na stranicama petzanet.hr. Priručnici obuhvaćaju pet područja: informacije, komunikacije, stvaranje sadržaja, sigurnost i rješavanje problema te time daju savjete roditeljima ne samo o objavi slika i digitalnim tragovima nego i kako se nositi s elektroničkim nasiljem i iskoristiti prednosti interneta.

Možete ih i direktno dohvatiti na ovim poveznicama:

Pročitajte, informirajte se, pitajte i primijenite u svakodnevnom životu. Kad se radi o djeci bolje je biti oprezan nego požaliti.

Yammer kao učinkovita virtualna učionica

yammer1Yammer je dio Microsoftove Office 365 usluge koja je besplatno dostupna svim učenicima i učiteljima u Hrvatskoj. Za korištenje Yammera potreban vam je naš nacionalni digitalni identitet AAI o kojem brine CARNet. To znači da u okruženje Yammera na yammer.com/skole.hr mogu ući samo osobe s @skole.hr identitetom, dakle učenici, učitelji i ostali djelatnicu u hrvatskim osnovnim i srednjim školama. O uvjetima korištenja i sigurnosti Yammera pisali smo već u Školskim novinama početkom veljače, a sad nastavljamo s konkretnim idejama kako učinkovito iskoristiti Yammerove mogućnosti.

Komunikacija

Kao i svakoj društvenoj mreži osnovna funkcionalnost Yammera je komunikacija među korisnicima. Nakon što učenike ili kolege okupite u grupu s njima ćete komunicirati pišući objave u grupi, komentirati, lajkati ili dijeliti te objave. Zgodna je mogućnost dijeljenja objave iz jedne grupe u drugu pa tako neku obavijest za učenike možete brzo podijeliti sa svim razredima. Preporučljivo je za označavanje nekih važnijih rasprava koristiti oznake # (Add topics) kako biste kasnije lakše pronašli sve objave o nekoj temi. Za komunikaciju vam je dostupan i chat, a ukoliko niste online, poruke će vam stizati na adresu vaše elektroničke pošte. Osim običnih poruka u Yammeru su vam na raspolaganju ankete (Polls) i pohvale (Praise) što vam ujedno daje mogućnost da učenike javno pohvalite za njihov rad.
Zgodno je u grupu staviti važne objave i podsjetnike (Notes), primjerice raspored, najavu roditeljskog sastanka, a meni osobno jednostavnije je učenicima odgovoriti na poruku u Yammeru nego biti dostupna na mobitelu.

Dijeljenje sadržaja

Uz objave ćete često zakvačiti razne privitke. Svakoj poruci možete dodati najviše 25 privitaka, a posebno je praktično riješeno prikazivanje slika i Officeovih datoteka za koje odmah imate i aktivan pretpregled. Svi privitci se osim uz poruke pojavljuju i u odjeljku Files pa ćete ih lako pronaći, pogledati, komentirati pa čak i dorađivati. Datoteke možete pregledavati i razvrstavati po grupama, vrsti i osobama, možete stavljati novije verzije istog dokumenta, a možete ih i preuzeti pa vam je Yammer ujedno i virtualno spremište.

S mojim učenicima sam ove mogućnosti iskoristila za rad na eTwinning projektima i zadacima iz matematike (zajednički rad na sadržajima i objavljivanje), prezentiranje srednjih škola (učenici su prezentacije objavljivali u Yammeru tako da sad imamo kompletnu zbirku prezentacija njima zanimljivih škola) i digitalnu galeriju (osmaši pohranjuju u Yammer fotografije svojih školskih dogodovština).

Suradnja

Yammer ima odlične mogućnosti za rad s prezentacijama i tekstualnim datotekama (PowerPoint i Word) koje ne samo da možete pregledavati unutar Yammera, nego po njima možete pisati, označavati, crtati i komentirati, a sve što napravite se automatski sprema na originalnoj datoteci. Svi članovi grupe mogu zajednički raditi na tim dokumentima, a nakon što je suradnja završena, možete datoteku označiti zvjezdicom što pokazuje da je to završna verzija te da je samo administrator može mijenjati. Datoteke možete poslati i elektroničkom poštom direktno iz Yammera.

Yammer omogućava pregled sadržaja razvrstan prema korisnicima pa ćete osim uobičajenog profila moći za korisnike pogledati koje poruke i poveznice su objavili te koje stavke su označili (Bookmark). Korištenjem tih mogućnosti možete učenicima pokazati kako mogu paziti na digitalne tragove koje ostavljaju i kako mogu svoju prisutnost na društvenoj mreži iskoristiti za prezentiranje svojih radova i uspjeha, kao svojevrsni e-portfolio.

Kako Yammer za @skole.hr obuhvaća sve učenike i učitelj u Hrvatskoj, glavni dio (All company) je otvoren za pola milijuna korisnika. Ne zaboravite napraviti grupe za učenike ili kolege i svakako upozorite učenike da u tom dijelu njihove poruke može pročitati i komentirati svatko s AAI identitetom te da sigurno ne žele svoje misli podijeliti baš sa svima.

YouTube – školski videoizlog

YTPrivlačnost videa ili rizik javnog objavljivanja

YouTube je mrežni servis za objavljivanje i dijeljenje videozapisa, a kako podržava praćenje i povezivanje korisnika te komentiranje možemo ga smatrati i društvenom mrežom. YouTube je pokrenut 2005. kao zaseban servis, ali ga je 2006. kupio Google i tijekom godina sve više povezivao s ostalim uslugama pa primjerice, Google Hangout omogućava emitiranje i snimanje videa na YouTube kanalu. YouTube nije posebno koristan za međusobno povezivanje učitelja i učenika nego kao službeni školski kanal za objavljivanje videozapisa. Naime, želite li videozapis s nekog školskog događanja objaviti na školskim mrežnim stranicama ili na stranicama projekta najprije ćete ga morati negdje na internetu objaviti. Postoji niz stranica za objavljivanje videozapisa, ali YouTube je najrašireniji i trenutačno najjednostavniji za korištenje, osim toga preveden je i na hrvatski.

Moje mišljenje je da svaka škola treba imati jedan službeni školski kanal na YouTubeu te da se samo taj kanal koristi za objavljivanje videozapisa snimljenih u školi, odnosno povezanih sa školskim aktivnostima. Na taj način se izbjegava višestruko objavljivanje, objavljivanje na privatnim YouTube kanalima ili objavljivanje bez dopuštenja. S druge strane uprava škole, učitelji i roditelji trebaju odobriti korištenje takvog službenog videokanala i osigurati da svi objavljeni videozapisi imaju dopuštenje za objavu, da su osobni podaci djece zaštićeni te da u videozapisima nema kršenja autorskih prava. Nakon objave na YouTubeu, videozapisi se mogu umetati u mrežne stranice, dijeliti na društvenim mrežama ili na druge načine, ali važno je da su svi videozapisi objavljeni na tom jednom službenom kanalu.

Obzirom da se Googleovi i YouTubeovi uvjeti korištenja isprepliću najjednostavnije je pretpostaviti da što vrijedi za jednu Googleovu uslugu vrijedi i za ostale. YouTube je poseban po tome što jako naglašava zaštitu autorskih prava i ima automatski nadzor nad sadržajima koje objavite pa u roku nekoliko minuta dobivate opomenu ako se koristite tuđom glazbom.

Pomoć i savjete za korištenje YouTubea pročitajte na bit.ly/YT-pomoc, a pravne informacije, sigurnost i autorska prava na bit.ly/YT-pravne. Prilikom objave videozapisa obratite pažnju na postavke privatnosti. Videozapise možete objaviti kao: javni – svima vidljivo i dostupno kod pretraživanja, nije javno dostupno – svatko s poveznicom može vidjeti video ili privatni – videozapis je dostupan samo vlasniku kanala.
Osim postavki vidljivosti videozapisa obavezno u naprednim postavkama isključite komentiranje i označite pod kojom dozvolom dijelite sadržaj.

YouTube čak ima i pripremljen kurikulum o digitalnom građanstvu u kojem su teme:

  • Pravila usluge YouTube
  • Kako prijaviti sadržaj putem usluge YouTube
  • Kako zaštititi svoju privatnost online
  • Kako biti odgovoran član YouTube zajednice
  • Kako biti angažiran građanin u virtualnom svijetu.

 

YouTube možete koristiti za objavljivanje videozapisa snimljenih na raznim školskim događanjima, izletima, projektima, utakmicama, ali ga možete upotrijebiti i za objavljivanje obrazovnih sadržaja, odnosno kao platformu za obrnutu učionicu. Učitelji mogu snimiti videozapise, objaviti ih na školskom YouTube kanalu pa zatim koristiti za poticanje učenika na samostalno učenje, istraživanje ili kao zbirku sadržaja za ponavljanje. Na sličan način mogu i učenici snimati videozapise u kojima objašnjavaju neke sadržaje. Posebno je učinkovito ako učenici pritom i pokazuju način rješavanja zadataka, pišući na ploči, papiru ili ako se koriste nekim digitalnim načinom snimanja pa snimaju zaslon računala. Na taj način učenici uče prilikom osmišljavanja i snimanja videozapisa, a svi ostali mogu iz njihovih snimki učiti sadržaje. Meni osobno to zvuči bolje od snimki iz Khan Academy.

Naravno, osim sadržaja koji sami pripremite i objavite na YouTubeu imate gotovo beskonačnu količinu videozapisa o svim mogućim temama, a postoje već pripremljeni popisi (playlist) videozapisa za obrazovanje koji samo čekaju na vas.

197 Educational YouTube Channels You Should Know About