Profesionalni razvoj pomoću društvenih mreža

shutterstock_2134502Prije nego li krenete koristiti se društvenim mrežama s učenicima budite sigurni da se vi na njima osjećate “ko doma”.

Kako sam na popis novogodišnjih odluka stavila i korištenje društvenih mreža u obrazovanju odmah krećem s prvim od članaka na tu temu, i to na način koji se meni osobno čini najlogičnijim. Najprije naučimo sebe, snađimo se na društvenim mrežama, otkrijmo njihove prednosti i zamke pa tek onda povucimo i učenike za sobom. Obzirom da imate mene za vodiča, vodim vas svojim stopama u otkrivanju društvenih mreža, najprije eTwinning, zatim Twitter pa Facebook, a o nekim drugim mrežama ćemo kasnije.

Bez obzira želite li raditi na međunarodnim projektima odmah sad ili samo istražujete i učite, eTwinning je mjesto od kojeg trebate početi. Kako je eTwinning europska mreža osmišljena za obrazovanje trendovi, rasprave, teme i društvo koje se tamo nalazi blisko je nama. Svi korisnici eTwinninga su učitelji, nastavnici ili odgajatelji iz različitih EU i susjednih zemalja. Tako da ćete od njih dobiti kompetentne informacije, odgovore i mišljenja , a kako rade u sličnim okolnostima kao i mi imat će razumijevanja za sve izazove s kojima se susrećemo u svakodnevnom radu. Ukoliko već niste registrirani na eTwinningu predlažem da pogledate stranicu s uputama za prijavu, a zatim stranicu sa savjetima za pronalaženje kontakata , pritom se ne morate odmah opterećivati projektima, dovoljno je da nađete dobro učiteljsko društvo. Za komunikaciju s kolegama možete koristiti Sobe za učitelje i Grupe koje se bave različitim temama i okupljaju učitelje različitih profila. Među učiteljskim sobama svakako potražite Hrvatski eTwinning u kojoj su vam domaći učitelji i eTwinning ambasadori pri ruci. Pročitajte više o eTwinning grupama.

Twitter je društvena mreža po mojoj mjeri, zato jer mi odgovara veliko društvo učitelja i ostalih profesionalaca u svijetu obrazovanja koje mogu dohvatiti na Twitteru, jer su poruke kratke pa time i jasnije i jer je na njemu lakše pratiti rasprave i događanja. Koristim ga gotovo pet godina i društvo na njemu postaje sve bolje i bolje.  Twitter je okruženje koji sami birate i stvarate pa ako vam je netko dosadan jednostavno ga prestanete pratiti. Kolege često dijele informacije o novim zanimljivim programima za korištenje u obrazovanju te konkretne primjere iz učionica. Korištenjem oznaka # (hashtag) lako je pratiti konferencije, događanja ili rasprave o nekoj temu (educhat). Zanimljivo je da slovenski Zavod za šolstvo ima svoj Twitter profil @zrss_si na kojem redovno objavljuju vijesti. Više informacija o Twitteru u obrazovanju pročitajte u članku Twitter baš za vas.

Nezaobilazni Facebook postao je sveprisutan i primjećujem da ga hrvatski učitelji često koriste. Facebook je složeniji za korištenje jer omogućava objave različitih sadržaja te pritom morate paziti što s kim dijelite i u koje grupe se uključujete. Njegova prednost su stranice i grupe pomoću kojih možete pratiti informacije te se uključivati u dijeljenje sadržaja i rasprave. Postoji niz dobrih grupa koje se bave obrazovanjem, a samo na hrvatskom jeziku ih ima barem dvadesetak. Povežite se s kolegama, učlanite u grupe, ali ako primijetite da ne odgovaraju vašim interesima ili vas gnjave stvarima koje vama nisu važne jednostavno prestanite pratiti objave. Na Facebooku nije baš pristojno biti samo promatrač pa ako ste već član neke grupe red je da doprinesite svojim objavama i komentarima. Recipročnost pri dijeljenju sadržaja se očekuje kao i poštivanje autorskog prava pa svakako navedite tko vam je preporučio neki sadržaj. Facebook je nažalost prepun govora mržnje pa razmislite prije nego li objavite neki zloban komentar te prijavite svaki sadržaj koji krši ljudska prava.

Nadam se da ćete se snaći na društvenim mrežama i pronaći optimalan način njihovog korištenja za vas. I kao PS: Istraživanja pokazuju da korištenje društvenih mreža smanjuje stres, posebno žena pa kako je puno nas učiteljica, evo još jednog razloga da probate :).

Novogodišnje odluke

CroatianZondleUz koje odluke ste zakoračili u novu 2015.? Imaju li veze s obrazovanjem?

Kako to obično ide s dolaskom nove godine, želimo započeti s nečim novim i nekom dobrom odlukom ostaviti trag tog novog početka.  Čitajući objave na društvenim mrežama, nekako mi se čini da je većina odlučila ići na dijetu ili napraviti neki drugi korak prema zdravijoj prehrani. No, tu i tamo pojavi se neka odluka o ostvarivanju obrazovnih ciljeva.

Tako sam ja u prosincu 2013. odlučila započeti 2014. sa Zondle 365 izazovom. Izazov je bio napraviti 365 kvizova koje mogu koristiti u nastavi. Ideja je bila napraviti svaki dan po jedan kviz, što ne zahtijeva puno vremena. Sve je dobro išlo na početku, najprije svaki dan po jedan kviz pa onda povremeno i zaliha kvizova za par dana, a onda su došle razne obaveze pa je bilo malo pauze i zaostataka koje sam nadoknadila tijekom ljeta i spremna zakoračila u jesen pa opet zapela i onda u prosincu odlučila da ne želim ostaviti taj posao nedovršen i napravila sve potrebne kvizove. Motivacija?, isključivo intrinzična jer me nitko nije tjerao ni nagrađivao. Pravi osjećaj uspjeha bio je kad sam u prosincu primijetila da sam napravila puni krug i da već imam kvizove koji mi trebaju, a napravila sam ih davno. Rezultat je da imam dovoljno interaktivnih kvizova za sve teme u matematici za 7. i 8. razred te uz njih još i teme za financijsku pismenost, državnu maturu, a i poneke na engleskom za međunarodne projekte.

Ovu godinu nisam započela takvim izazovom, ali sam razmišljala što bi mi mogao biti obrazovni cilj ove godine pa evo nekoliko mojih ideja.

Naučiti koristiti i primijeniti u obrazovanju neki novi računalni program ili online alat. Možda za izradu kvizova, praćenje ponašanja djece, za kreativno izražavanje, za snimanje i uređivanje sadržaja ili za pohranjivanje svih onih sitnica koje su nam potrebne za nastavu.

Poticati učeničku kreativnost pri korištenju raznih programa za stvaranje i dijeljenje obrazovnih sadržaja. Primjerice, omogućiti im da umjesto pisanih provjera znanja predaju komplete online sadržaja (e-udžbenike) na zadanu temu.

Koristiti s učenicima razne tehnike za kreativno izražavanje, koje su povezane sa sadržajima koje morate obraditi. Primjerice origami, animirane iluzije, modeliranje od raznih materijala, e-portfolio i slično.

Isprobati društvenu mrežu za obrazovanje zajedno s učenicima i pronaći mogućnosti za njeno korištenje u učenju i poučavanju. Društvene mreže za obrazovanje su Edmodo, eTwinning, a uskoro i Yammer na @skole.hr. Ne zaboravite najprije pribaviti potrebne pisane dozvole roditelja.

Napraviti jedan međunarodni projekt u kojeg su uključeni i učenici. Primjerice eTwinning projekt s nekom kratkom, prigodnom temom; možda vezano uz Dan planete Zemlje, Dan sigurnijeg interneta ili neki drugi događaj koji će omogućiti povezivanje među školama.

Isprobati neku suradničku metodu koju koriste učitelji iz nama “suprotnih” predmeta. Recimo matematičari isprobaju metodu rada koju koriste jezičari, razredna nastava neku metodu iz predmetne matematike i slično.

Raditi na osvješćivanju kolega o važnosti digitalnog identiteta i zaštite osobnih podataka, održavajući radionice i predavanja, ali i dajući savjete i upozoravajući na nepromišljene postupke koje su učinili.

Podijeliti s kolegama nešto novo što smo naučili, pokazati im konkretan primjer iz nastave i pomoći im ako ga i oni žele isprobati. Možda smo zaboravili da dijeljenjem i razmjenom znanja rastemo.

Podijeliti s javnošću barem jednu dobru priču iz svoje prakse. Zaista nema smisla da u medijima završavaju samo priče za Crnu kroniku. Napišite članak, dodajte mu nekoliko slika pa pošaljite lokalnim i nacionalnim medijima. Jednom će i oni obratiti pažnju na školstvo.

Ne morate krenuti s izazovom 365, može vaš cilj biti postavljen na deset, važan je osjećaj da ste napravili nešto novo, da ste narasli iznutra te da još uvijek možete pronaći izazove koji vas motiviraju da budete bolji u radu s djecom i kolegama.