Odgovornim korištenjem i Facebook može biti dio obrazovanja.
Sinonim za društvene mreže je Facebook, najveća i najčešće spominjana društvena mreža. Kako je raširen i lako dostupan često je prvi odabir učitelja i učenika za online komunikaciju. Najčešći argument koji čujemo je “Pa svi su već na Facebooku, zašto ga ne bismo koristili?”. Moj odgovor na to je “I kafići su mjesta na kojima možemo pronaći dosta učenika pa nam to nije razlog da nastavu premjestimo tamo.”
Facebook je komercijalna društvena mreža što znači da zarađuje trgovinom našim podacima. Facebook prikuplja o nama razne podatke, prema njima odabire reklame koje se prikazuju i nudi nam razne proizvode. Prikupljene podatke dijele s trećim osobama tako da i druge tvrtke imaju koristi od tih podataka. Što sve Facebook prikuplja i na koji način dijeli podatke pročitajte u njihovim Uvjetima korištenja, koje ste prihvatili pri registraciji. Da, to je ono kad stavite kvačicu i kliknete Dalje bez da pročitate na što ste pristali.
Planirate li koristiti Facebook s učenicima, nužan uvjet je da budu stariji od 13 godina; to je ograničenje prema američkom zakonu, a prema Hrvatskom granica maloljetništva je 18 godina. Obzirom da su gotovo svi učenici u našim školama mlađi od 18 godina obavezno pribavite pisano dopuštenje roditelja da s učenicima koristite Facebook. Učenici sami stvaraju korisničke račune za Facebook i vi nad njihovim aktivnostima na Facebooku nemate nikakvu mogućnost nadzora. Dakle, morate uspostaviti vezu povjerenja prema učenicima i dobro ih poučiti o odgovornom i primjerenom korištenju društvenih mreža, pogotovo o prekomjernom dijeljenju online. Prvi korak u tome je da zajednički proučite osnove privatnosti na Facebooku, dogovorite vaša pravila korištenja te eventualne kazne za njihovo kršenje.
Facebook je zasigurno moćna društvena mreža koju možemo iskoristiti za obrazovanje jer nam omogućava jednostavno povezivanje s drugim učiteljima i učenicima, prikupljanje i objavljivanje sadržaja, diskutiranje, praćenje aktivnosti drugih ljudi, kampanja ili tvrtki te građanski aktivizam. Ukoliko tek počinjete koristiti Facebook s učenicima predlažemo da krenete polako i oprezno. Najprije sredite svoj profil, budite svjesni da će učenici moći vidjeti vaše objave i fotografije pa zaštitite svoju privatnost. Neki učitelji to rješavaju tako da imaju jedan privatni i jedan poslovni profil na Facebooku, no tako pokazujete učenicima da imate dvostruka mjerila te da njima govorite jedno, a sami se ponašate na drugačiji način. Nakon toga napravite zatvorenu grupu samo za vaše učenike, možda je dobro da za početak bude i tajna da nikome ne bude javno dostupna. Tu zatvorenu grupu iskoristite kao virtualno okruženje za eksperimente s društvenim mrežama, isprobajte u njoj različite aktivnosti, pratite ponašanje i aktivnosti učenika te naravno svoje aktivnosti. Prema potrebi napravite dodatne radionice uživo kako biste se i vi i učenici osjećali što bolje i sigurnije u online okruženju. Ukoliko svi ti eksperimenti prođu dobro, zajedno s učenicima osmislite neke nove aktivnosti, možda izradu stranica, povezivanje s drugim učenicima, javno predstavljanje razrednih aktivnosti ili kao platformu za školske, nacionalne i internacionalne projekte.
Kao inspiraciju za načine korištenja Facebooka s učenicima pogledajte ovih nekoliko ideja, primjere korištenja Facebooka u nastavi Povijesti, sto prijedloga za korištenje Facebooka u obrazovanju.
Za Facebook kao i za ostale online alate vrijedi osnovno pravilo – vi kao učitelj morate znati što radite. Zašto ste odabrali baš Facebook, koje mogućnosti za napredovanje će pružiti vašim učenicima, na koji način ćete zaštititi učenike te kako ćete pred kolegama i roditeljima opravdati njegovo korištenje. Znate li odgovore na sva ta pitanja, onda ste na sigurnoj strani i Facebook će biti koristan dodatak vašim metodama poučavanja.