Igrice koje to nisu

pegiU ovo vrijeme često kupujemo multimedijske sadržaje za djecu, a jedini kriteriji koje pritom slijedimo su ljepota pakiranja ili dječje želje. Procjenjujete li igre prije nego kupite?

Multimedijski sadržaji često su označeni riječju “igrica” iako dobar dio njih zapravo nisu dječje igre, niti su primjereni za mlađe uzraste. Iako nas je konzumerizam i imperativ kupovanja dobrano pregazio zadnjih godina, iako smo se ograničili na pogled na cijenu i pakiranje ipak je odgovornost nas odraslih što i kako nabavljamo za djecu.

Kriteriji koje bi multimedijski sadržaji za djecu trebali zadovoljavati su:

  • ne sadrži nasilje
  • ne sadrži loš rječnik (psovke, govor mržnje)
  • ne sadrži seksualno eksplicitne sadržaje ili golotinju
  • ne potiče upotrebu droga i štetnih tvari
  • ne potiče diskriminaciju
  • ne potiče kockanje ili klađenje
  • štiti osobne podatke, posebno pri online igranju.

Hrvatska, nažalost još nije uključena u PEGI, Pan European Game Information tako da njihove stranice nisu dostupne na hrvatskom jeziku, ali jesu na tridesetak drugih, među kojima je i slovenski pa vjerujem da ćete se snaći na njihovim stranicama: pegi.info. PEGI sustav ocjenjuje multimedijske sadržaje kao što su igre, filmovi, DVD-ovi, videozapisi prema starosti korisnika, nudeći roditeljima i učiteljima smjernice pri odlučivanju o nabavi takvog proizvoda. Ocjena na multimedijskom sadržaju potvrđuje da je primjeren za korisnike starije od naznačene dobi, primjerice oznaka PEGI 7 znači da je primjerena za djecu koji imaju sedam ili više godina, a ako je oznaka PEGI 18 radi se o sadržajima koji su primjereni samo za odrasle. PEGI ocjene odnose se na primjerenost igre dobi korisnika, a ne na složenost igre. Osim brojkom koja pokazuje primjerenost uzrastu, svaki sadržaj označen je i ikonama koje pokazuju na elemente koji su prisutni u nekom sadržaju (nasilje, govor mržnje i sl.) te opisan u par rečenica koje daju više informacija. Obavezno morate pogledati što PEGI kaže za određeni multimedijski sadržaj prije nego li ga kupite djetetu.

Osim općenitog prikaza multimedijskih sadržaja, nama u školama važni su i dodatni kriteriji, primjerice kakva je obrazovna vrijednost tog sadržaja te u kojoj mjeri su zaštićeni osobni podaci učenika. Kako biste se što bolje informirali o raznim multimedijskim sadržajima i online programima za učenje i suradnju posjetite stranice Common Sense Media commonsensemedia.org i Teachers First teachersfirst.com.

Common Sense Media su stranice slične PEGI stranicama te sadrže niz ocjena i opisa multimedijskih sadržaja, uključivši i TV emisije, knjige, igre, filmove i aplikacije. Stranice su dostupne samo na engleskom jeziku, ali su kriteriji pretraživanja i karakteristike sadržaja slikovito napravljeni tako da biste se trebali snaći bez problema. Ako zatreba prijevod, možete upotrijebiti Bing ili Google prevoditelj. Na stranicama su dostupni savjeti za roditelje i učitelje tako da su te stranice obavezno štivo pri korištenju multimedijskih sadržaja u nastavi. Common Sense Media ima i poseban dio namijenjen obrazovanju, digitalnom građanstvu i profesionalnom razvoju koji preporučujem svim učiteljima i nastavnicima.

Teachers First stranice, kao što ime kaže namijenjene su učiteljima te daju pregled raznih sadržaja i programa iz perspektive primjenjivosti i primjerenosti u sustavu obrazovanja. Sadržaji su dostupni po temama i razredima te uključuju i prijedloge za nastavu. Ono po čemu su te stranice posebne je dio “Edge Resources” (teachersfirst.com/content/edge.cfm) u kojem opisuju i procjenjuju aktualne, online programe i alate kroz prizmu sigurnosti i učinkovitosti za obrazovanje. Za svaki takav program ističu koji su mogući sigurnosni rizici, kakve dozvole roditelja ili ravnatelja biste mogli trebati te daju savjete za učinkovito organiziranje korištenja takvih programa u nastavi. Obavezno pročitajte njihove preporuke za svaki program koji planirate koristiti s učenicima.

Razlozi kao: “svi to imaju, svi to igraju, svi to rade” nisu dovoljni da biste djecu pogurnuli u svijet nasilja i mržnje, zar ne?