E-pošta naša svagdašnja

Iako „danemailašnja mladež“ smatra e-poštu zastarjelom jer primatelj poruke nije dostupan odmah, nama je to ipak važan način komunikacije.

Komunikacija elektroničkom poštom je danas uobičajena pa se i od svih učitelja očekuje da se njome znaju odgovorno i primjereno koristiti. Za svaki slučaj podsjetimo se osnovnih pravila.

Poruka od malogplavogXYZ
Pristigla vam je poruka čiji pošiljatelj je označen s maliplaviXYZ, što ćete učiniti s njom? Baciti je u smeće, naravno :). Isto će učiniti i osobe kojima vi šaljete poslovne dopise s čudne e-mail adrese. Ime i prezime te vaša adresa elektroničke pošte je prvo što primatelj vidi. Ukoliko šaljete službene poruke i želite da vas ozbiljno shvate prestanite koristiti smiješne e-mail adrese koje ste napravili dok ste bili student i otkrivali čari online komunikacije. Dakle, upotrijebite adresu na domeni @skole.hr, na vašoj školskoj domeni ili, ako baš ustrajavate na korištenju @gmail @hotmail i sličnih servisa, barem napravite adresu u kojoj je vaše ime i prezime.

Privatno ili poslovno
Koliko god nama učiteljima privatni i poslovni život bio isprepleten, bilo bi dobro da jasno razlikujete online komunikaciju koja je dio vašeg posla od one koja je potpuno privatna. Tu razliku je jednostavno naglasiti ukoliko jednu adresu e-pošte koristite za službenu, a drugu za privatnu komunikaciju. Logika korištenja je ista kao i s poštanskom adresom škole i vašeg doma. Ne miješate ih, zar ne?
Vjerojatno vam nitko od prijatelja neće zamjeriti ako im se javite s poslovnog maila, ali obratnu situaciju svakako izbjegavajte. To je jedan od načina zaštite vaše privatnosti.

Malo starinskog bontona
Ponekad mi se čini da je s nastankom online komunikacije nestao sav bonton dopisivanja. Bez obzira radi li se o privatnom ili poslovnom dopisivanju ipak je stvar pristojnosti kako ćete poruku napisati. Naš posao je pružati primjer učenicima pa to trebamo činiti i u običnim porukama e-pošte.
Osnovno oblikovanje poruke:

  • Pozdrav na početku
  • Tekst poruke
  • Pozdrav i potpis na kraju.

Što se privitaka tiče, šaljite ih u pristojnim veličinama – znači manjim od 2-3 MB. Ukoliko trebate poslati veći privitak, najprije ga najavite i provjerite može li primatelj primiti tako veliku poruku. Šaljete li fotografije, smanjite im veličinu (rezoluciju) prije slanja. Lijepo je da vaš mobitel snima fotografije od 14MB, ali to je jako preveliko za slanje uz elektroničku poštu. Ionako će primatelj fotografiju pogledati samo na računalu, a neće od nje napraviti trometarski poster.

Ne prosljeđuj gluposti
Prosljeđivanje filmića, slika, prezentacija i ostalih „zabavnih“ privitaka i poruka (tj. forvarduše) možda je bilo zanimljivo i zabavno prije nekoliko godina, ali sada kad svi imamo obaveza preko glave i stalno se mučimo s pretrpanim sandučićima elektroničke pošte to su postale obične gluposti. Meni osobno, najgore je kad netko proslijedi takvu „zabavnu“ poruku bez i jedne svoje rečenice i s milijun tuđih adresa. To znači da pošiljatelj ne cijeni mene i moje vrijeme te da je bez sekunde razmišljanja poslao poruku svim poznanicima – tek toliko da poruka ode dalje. Ako već dobijete koju takvu poruku, zastanite, razmislite – bi li se vašim prijateljima svidjela? Ako bi, napišite im poruku, obrišite tuđe adrese pa pošaljite. U protivnom, preporučam Shift+Del za potpuno brisanje poruke.

Krađa osobnih podataka

Puno ljudi bez razmišljanja prosljeđuje poruke e-pošte i pritom proslijede i adrese e-pošte osoba od kojih su poruku dobile. Naravno, sljedeći primatelj stvar ponovi pa se tako u takvoj poruci ubrzo može naći veliki broj adresa ljudi koje nikad nismo upoznali. Idealna situacija za sakupljače adresa i krađu osobnih podataka.
Osim toga poruka koju smo poslali jednoj osobi možda i nije bila namijenjena dijeljenju i prosljeđivanju, ipak smo je poslali privatno, a ne javno objavili. No, to ne znači da primatelj neće sadržaj poruke poslati nama nepoznatim osobama te tako ugroziti našu privatnost i osobne podatke.

Svakako razmislite kad pišete i prosljeđujete e-poštu te nemojte ishitreno kliknuti na Pošalji.