Često se govori o X, Y ili Z generacijama djece i njihovom odrastanju u digitalnom svijetu, ali se pritom ne spominju Z generacije udžbenika i ostalih obrazovnih sadržaja. Jesmo li zapeli na “A generaciji” udžbenika ili možemo pronaći obrazovne sadržaje po mjeri današnjih učenika?
Pri izradi školskog kurikuluma “Sigurnost djece na internetu” krenuli smo od tema i ishoda učenja te na temelju zadanog cilja osmišljavali metode rada i obrazovne sadržaje koji će nam pritom pomoći. Tako da su najprije nastale detaljne pripreme za nastavu, a nakon odabranih metoda rada krenulo se s izradom obrazovnih sadržaja i tu je do izražaja došlo pitanje iz podnaslova – kako ćemo sadržaje prenijeti današnjim učenicima, a da ih oni razumiju i da ih žele naučiti?
U projektu “Sigurnost djece na internetu” odlučili smo ići “na sigurno” te pružiti djeci priliku da uče iz tekstova, slika, zvukova, videa, animacija, radnih listova, interakcija, dramskih simulacija i svih ostalih oblika obrazovnih sadržaja kojih smo se mogli sjetiti.
Pripremljeni su udžbenici za učenike u PDF, flip i papirnatom obliku u kojima su sadržaji predstavljeni kroz tekst, slike, stripove, ilustracije, fotografije te poveznice koje vode na ostale oblike sadržaja. Likovi, upotrijebljeni u ilustracijama posebno su osmišljeni za ovaj kurikulum, pri čemu se pazilo na ravnopravnost spolova, ali i na mogućnost da se svako dijete lako postavi u poziciju nekog od likova iz udžbenika.
Osim takvih, uobičajenih udžbenika napravljeni su i e-udžbenici koji na jednom mjestu obuhvaćaju sve multimedijske sadržaje za pojedinu temu te pružaju učenicima personalizirano okruženje za učenje, u kojem im je omogućeno da sami biraju sadržaje – tekstove, primjere, prezentacije, plakate, stripove, vježbe, igre i kvizove koje će proučavati, kao i ritam kojim će samostalno prolaziti kroz sadržaje i usvajati ih.
U obrazovnim sadržajima se nalazi i mnoštvo multimedijskih digitalnih sadržaja u obliku mrežnih stranica, računalnih i društvenih igara, interaktivnih kvizova, animiranih priča, audio i videozapisa koji pružaju učenicima mogućnost samostalnog, individualiziranog učenja, učenja kroz igru, kao i učenje putem rješavanja problema kroz koje na pristupačan i zanimljiv način istražuju, usvajaju i ponavljaju nastavne sadržaje. Digitalni materijali imaju responzivni dizajn pa se njihov sadržaj automatski prilagođava uređaju na kojem se prikazuje, što omogućuje njihovo lakše i pristupačnije korištenje.
Posebno se ističu animirane priče koje pred učenike stavljaju nastavne sadržaje ispričane na njima prilagođen, dinamičan način kako bi dobivali informacije kroz više komunikacijskih kanala te ih tako lakše razumjeli. Za starije učenike pripremljeni su videozapisi koji omogućavaju učenicima poistovjećivanje s njihovim vršnjacima u stvarnim životnim situacijama kroz koje promišljanjem i učenjem na tuđim greškama usvajaju nova znanja i vještine.
Originalne online igre napravljene su za sve uzraste učenika kako bi kroz razne problemske situacije mogli vježbati i razvijati svoje motoričke sposobnosti te usvajati primjerene obrasce ponašanja za odgovorno i sigurno korištenje interneta, računala i mobilnih tehnologija.
Iskoristili smo i prednosti internetskih platformi te pripremili niz kvizova u Zondleu. Prilikom rješavanja kvizova učenici dobivaju povratne informacije te mogućnost igranja igre koju sami odaberu. Ovakav način provjere znanja potiče učenike na samostalno vježbanje i usvajanje novih znanja uz igru, a učiteljima daje mogućnost organiziranja natjecanja (Zondle challenge) kako bi učenici pojedinačno ili u grupama mogli pokazati svoje znanje.
Pripremljen je i izuzetno velik broj dobro osmišljenih online radnih listića, upitnika za učenike, obiteljskih aktivnosti, predložaka za društvene igre, priča s raznim problemskim situacijama za analizu i dramatizaciju tako da vama preostaje ugodno razgledavanje i odabir sadržaja koji su baš po mjeri vaših učenika.
Svi sadržaji dostupni su u digitalnom obliku na mrežnim stranicama projekta petzanet.HR.